Paleolitikum – mezolitikum

Legkorábbi elődeink – régebbi kifejezéssel előemberek – mintegy 4-3 millió évvel ezelőtt kezdték benépesíteni a földet. A trópusi éghajlatú Afrikából indulva lassan terjedtek el az európai és ázsiai földrészek mediterrán, majd mérsékelt égövi zónáin, hogy évmilliókkal később végül eljussanak egészen Indiáig és Ausztráliáig, illetve a sarkköri tájakig. A terjeszkedéssel párhuzamosan a biológiai és szellemi fejlődés további állomásaként kialakult az ősember. Előbb a Homo habilis fejlődött ki, a munkavégzésre és eszközkészítésre, az első társadalmi kapcsolatok létesítésére már alkalmas ún. ügyes ember. Nem tudjuk, hogy a tagolt beszédre képes volt-e már (valószínűleg nem). Őt követte a Homo erectus, az ún. felegyenesedett ember. Keze már felszabadult, így képes volt a legkülönbözőbb munkafolyamatok elvégzésére, kő-, csont- és faeszközök (hasítok, hasogatok, szakócának nevezett ütök – kalapácsok vagy balták – majd szerszám- és fegyverhegyek, vakarók, kaparók, vésők) tudatos készítésére. A Homo erectusból ma még jórészt ismeretlen testi állomásokon keresztül kialakult a kései ősember, majd a szintén ismeretlen eredetű neandervölgyi ember (a maga megnövekedett emberi képességeivel, de sokbanmég a korai ősemberre emlékeztető külsejével). A neandervölgyi ember (csontmaradványait hazánkban a Bükk barlangjaiban találták meg) a középső őskőkor százezer évnyi idejére jellemző. Ezek a kései ősemberek fedezték föl a kőpengéket. A neandervölgyi ember végül kihalt, de képességei (például a beszédkészség) beépültek a teljesen kialakult emberbe is. Az új fajtát szapientizálódott neandervölgyi embernek hívjuk.

A fejlődés következő állomása a Homo sapiens („bölcs ember”). Kialakulásának helyét és körülményeit nem ismerjük, legrégibb ásatag csontjai alapján valószínűleg erre már nem Afrikában került sor, hanem a Közel- és a Közép-Keleten, valahol Levantétól Iránig. A felső őskőkorban élt fajtáját „ásatag bölcs ember „nek – Homo sapiens fossilis – nevezzük. Ennek a néhány év- tízezrednek a folyamán alakult át végül Homo sapiens recens-szé, az új avagy egységes „mai emberré”. Manapság már csak ez az egységes emberfaj él az egész földkerekségen, merthogy végül ez lett uralkodóvá valamennyi kontinensen.

Hazánkban a leggyakrabban emlegetett régi embermaradványnak, a vértesszőlősi Sámuelnek (találójától ezt a becenevet kapta) pontos rendszertani helyzete bizonytalan, és ezért Homo erectus seu presapiens a neve: még ősember vagy akár a Homo sapiens fossilis elődje. Ki tudja?

Mindezek az emberi fejlődési emeletek az őskor leghosszabb, első időszakába, az őskőkorba (vagy paleolitikumba) tartoznak. A  mi vidékünkön az emberi idők legkezdetétől egészen a Kr. e XV-XII. évezredig, tehát a középső kőkorig (mezolitikumig) tartott. A szakemberek – többé- kevésbé mesterségesen – három fejlődési szakaszra osztják: a korai (alsó paleolitikum), a középső (paleolitikum) és a késői őskőkorra (felső paleolitikum). A hosszú utat az eszközök számának és típusainak a fokozatos szaporodása jelzi. Döntő jelentőségű voltba késői őskőkorban (a csodálatos barlangi művészet időszakában) az íj és a nyíl (távolra ható fegyver!) feltalálása is.

Az őskőkor (és vele a középső kőkor) az őskor első, leghosszabb, de csak egyik szakasza volt. Az őskor tehát nem azonos az őskőkorral. Egy másik gyakran előforduló tévedés az ősember azonosítása az őskorral vagy az őskőkorral. Az ősember ideje a neandervölgyi emberig tartott, tehát a középső őskőkorig, mintegy 150.000 évvel ezelőttig. Őskőkor ugyanakkor a legrégibb emberi eszközkészítéstől a középső kőkorig tartó időszakot, vidékünkön a Kr. e. XV-XII. évezredet nevezzük. A kőkor egésze még ennél is hosszabb időtartomány, mivel az újkőkorral végződött, errefelé talán Kr. e 3000 táján.

A kutatás mai állása szerint a megyében nem találták még meg az őskőkor és a középső kőkor kétségtelen régészeti emlékeit, bár vannak gyanúba vett helyek (pl. Tarpa).

Neolitikum

Az újkőkor alapvető és visszafordíthatatlan változásokat hozott az ember gazdálkodásában, termelésében (élelemszerzésében) és általában a biztonságosabb életfeltételek megteremtésében. A hosszú ideig tartó – és a Föld más és más vidékein más időpontokban, jelentős késésekkel bekövetkező folyamat az újkőkori forradalommal indult. Ez tulajdonképpen egyet jelent a mezőgazdaság (földművelés és állattenyésztés együtt) kialakulásával vagy más kifejezéssel élve az élelem termelés kezdeteivel (az őskőkor és a középső kőkor élelemgyűjtögető, vadászatot és halászatot űző létfenntartása után). Mezopotámiában, az ún. Termékeny Félhold tágan vett területén zajlottak az első változások. Ott voltak meg hozzá ugyanis az elemi feltételek a kedvező időjárásban, az évi csapadékban, a vízellátásban, az öntözési lehetőségekben, a talajfajtákban, a vadon élő, de termeszthető növényekben (vadárpa, vadbúza), a könnyen háziasítható állatok ott élő vad elődeiben (vadjuh, vadkecske, egyfajta farkas mint a kutya őse).

Az élelemtermelés kezdetei kifejezés nem azt jelenti, hogy az évmilliókig tartó élelemgyűjtögetés még nem volt termelés. Az volt, de rendszeressége és minden (egyes növényekre, vagy éppen állatfajtákra, például a rénszarvasra irányuló) következetessége ellenére esetleges is volt. Ki volt szolgáltatva az elemek mindenféle hatásának (szárazság, téli zord idők, áradások, állatfajok hirtelen elvándorlása), és voltak komoly mennyiségi korlátai. Ezen túl elsősorban a hústáplálékra irányult, hiányzott a tej, és kevés volt a szénhidrát (gyűjtögetett magvak, gyökerek). A táplálkozás tehát nem volt változatos, és főleg a mérsékelt égövi vidékeken gyakran beköszönthettek téli éhínségek. Tartalékokat főleg csak az élőben tárolt (a környéken nem teljesen levadászott) vadállatok húsától vagy vermekben és füstölve elrejtett állati hústól remélhettek. Zsákokban-kosarakban tárolható gabona, köles, cukor nem létezett, legfeljebb szárított vad gyümölcsök és méz.

A gyűjtögető termelés és a mezőgazdasági termelés közötti alapvető különbséget abban foglalhatjuk össze, hogy a gyűjtögető termelés alkalmi és rövid időre szól, a mezőgazdasági termelés viszont rendszeres, visszatérő és hosszú időre szól.

A háziállatok háziasítása – a domesztikáció – számos közvetett és közvetlen kapcsolattal társul a kezdődő földműveléshez. Például a földművelés megkövetelte hosszú idő azzal járt együtt, hogy a befogható vadállatokat (főleg a kicsinyeiket) hosszú ideig tarthatták karámban a földművelő telepek mellett. Ezek nemcsak télire tartalékolható friss húst jelentettek, hanem szaporulatuk egyre inkább ‘szelídült’, trágyájukba pedig megtermékenyítették a falu körül a földeket is. Másrészt lehetővé tették a rendszeres fejést, a tejtermelést és a sajtkészítést, tehát a változatos táplálkozást.

A mezőgazdasági termelés elterjedésének voltak feltételei is. A legkorábbi időkben elsősorban a megfelelő, eke hiányában is könnyen művelhető (laza) és jó vízgazdálkodású, humuszos, erdei talajok megléte. A későbbi fejlődés során egyre fontosabb szerepe lett az öntözés lehetőségének. Itt főleg az ún. gravitációs öntözési (amelynél a magasra áradt folyók vize különösebb erőfeszítés nélkül vezethető el a szántóföldekre) kell említenünk. Tudjuk azonban, hogy a Kárpát-medence, különösen az Alföld nem alkalmas gravitációs öntözésre. A földművelés kezdetei és későbbi állomásai tehát mindvégig az első tényező adottságaitól függtek.

Szabolcs-Szatmár-Bere Megye területére – akár csak a Kárpát-medence más tájaira – az új életforma már kialakult termelés formáival, követelményeivel, sajátságaival, és a hozzá társuló eszközanyagok (kőpengés fa- vagy agancs sarló Méhtelekről), új felfedezések (fazekalás, szövés-fonás, a balták csiszolása a korábbi pattintgatás helyett) ismeretében ékezett el. A kialakulás helyének és tőlünk való jelentős távolságának, a közbeeső geográfiai akadályoknak (Földközi tenger, Balkan-hegység, Al-Duna) megfelelően jelentős, két-három évezredes késéssel. E hosszú út során maga az alaprendszer – a neolitizáció – sehol sem torpant meg véglegesen, de az alapvető invenciókhoz (földművelés, állattenyésztés, újfajta eszközanyag) mindenütt helyi vonások társultak, s így őrződtek meg. Az új feltételeknek megfelelően az alaprendszer is továbbalakult Ez a tétel érvényes területünkre is. Mindössze azt nem tudjuk, hogy milyen volt az őslakosság jellege. De léteztek, mivel a Tisza jobb partján, a Bükk és a Mátra lábánál, illetve a Nyírség nagy részén és Észak-Szabolcsban (Tiszabezdéd) valamivel később egy más, eltérő anyagi kultúra alakult ki, mint a bal parton. A vidékünkön meghonosodott első, déli eredetű új kőkori művelődés régészeti neve a Körös Kultúra. A másik oldalnak, a nyilvánvalóan a Körös-nép hatásaira kialakult anyagi kultúrája az edények sajátos díszítéséről az Alföldi Vonaldíszes Kerámia (AVK) kultúrája nevet kapta.

A Felső Tisza-vidék sajátos geográfiája (vízellátása, áradmányos, sőt mocsaras területei, talajminőségei) egyáltalában nem kedvezett egy olyan korai paraszti művelődés megtelepedésének, mint a Körös Kultúra. Ennek pontosan megfelel, hogy – szemben a Közép-Tisza vidék vagy az alsó és középső Körös-völgy alföldi tájaival – megyénkben csak elvétve találtuk meg e népesség telepei. Ezek közül csak Méhtelek-Nádas telepéről tudunk többet. A lelőhely neve utal a fent említett helyi vonásokra: Nádas a neve, talaja mezőgazdasági művelésre nem a legjobb. (Méhtelek neve eredetileg Mélytelek volt.) Mi lehetett annak az oka, hogy e hátrányos feltételek ellenére ezek a korai földművelők mégis eljutottak a Túr völgyének egyik alacsony dombjára? A méhteleki telephelyen 1710 darab pattintott kőeszköz került napvilágra. Nemcsak ez a magas szám, hanem a kőfajták változatossága (jelentős részben az őbszidlán azt bizonyítja, hogy ezek az emberek a Tokaj-hegy aljai vidék kő nyersanyag-lelőhelyei közelébe igyekeztek telepedni. Magukat a kő termőhelyeket nem tudták elfoglalni, de élénk kereskedelmi kapcsolatokat folytattak az ottaniakkal (akik minden bizonnyal az AVK ama elődei voltak, akik éppen e délebbiek hatásaira kezdték el kialakítani a saját új kőkori életmódjukat). Minden jel azt mutatja, hogy a Körös kultúra népe életének vége felé vagy felszívódott az őslakosságba, vagy tervszerűen visszavonult dél felé. Helyét ugyanis az AVK foglalta el. Ennek lelőhelyei főleg a megye északnyugati felén, a kő termőhelyek közelében sűrűsödnek, de elszórtan találtak telephelyeket Szatmárban is. Ettől a foglalástól kezdve egészen a rézkor középső szakaszának a végéig helyi erők mozgatták a továbbfejlődést (amely helyi erők természetesen nem Szabolcsot vagy Szatmárt jelentik, hanem az Alföld nagy, meghatározó térségeit, mondjuk az AVK elterjedési területét és peremvidékeit). Ha alaposabban utána gondolunk, az életfeltételekben, a gazdálkodásban, az életmódban nem voltak jelentős különbségek a két kultúra – a Körös és az AVK – között. Maradtak az ősi mezőgazdasági és kisipari eszközök a kőpengékkel, a csiszolt és átfúrt kőbalták mindenféle fa-és földmunkákhoz a szövés-fonás megmaradó alkatrészei (a fonáshoz szolgáló orsók agyagkorongjai, és a függőleges szövőszékeknek a hosszanti láncfonalakat megfeszítő agyagnehezékei). Némileg mások voltak – vagy lehettek – ugyanakkor a lakóépületek, szigorúbbak, kötöttebbek lettek a temetkezési szokások. A legnagyobb különbség azonban az agyagedények díszítési módjai és stílusai között figyelhető meg ill. az emberábrázolások módjábanja kiállításon az ország újkókori kis agyagszobrocskáinak – idoljainak, az újkőkori ember „istenábrázolásainak” – legszebb darabjaiból láthatnak példányokat” Méhtelekről, illetve az AVK időszakából Tiszadadáról).

A fazekalás s az agyagművesség lényege, hogy mindaddig, amíg a tárgyat ki nem égetik, anyagával bármit lehet csinálni. Az agyag volt a legelső műanyag! Akár újra iszapolni, gyúrni-formázni, vagy_a már_díszített (festett, karcolt vagy csak durvított) felületet újra simítani, és az egészet újrakezdeni. Ebből a lehetőségből következik, hogy egy agyagedényt bárhol, bármikor, bármilyen díszítéssel el lehet látni. A lényeg nem maga az agyag, hanem az edény formája, és főleg a díszítést végző férfi vagy nő kulturális háttere, művészi képessége, mesterétől örökölt tudása és hagyománya, nagyjából néprajzi mivolta. Ennek következtében általános jelenség, hogy a továbbfejlődés során egy-egy (akár nagy, akár kicsi) kulturális térségen belül az edényformák és a minták öröklődnek, de azért szabályosan átalakulnak. Ez a szabályszerűség az egyik legfontosabb eszköz a régész kezében, amikor a régi, sőt ősrégi idők vonatkozásában öröklődésről, a hagyományok továbbéléséről, egyes területi csoportok rokonságáról, időszakok meghatározásáról beszél.

Az újkőkor középső szakaszában (valamikor a Kr.e IV. évezredben), egy sajátos díszítésű agyagművesség fejlődött ki, melynek edényformái az AVK sajátjai ugyan, de díszítése változott: fényesen, szinte lakkszerűen csillogó sávos mintákból át Szamosvidéki festett kerámia a tudományos neve, emlékeit a múzeum kutatói Vállajon és Nyíregyháza közelében is megtalálták Arra még nem ismerjük a választ, mi lehetett az oka, hogy ezek a mesterek „hirtelen” áttértek az edények festésére. így jártak el az AVK gölöncséréi más területeken is, pl. Nagykálló vidékén, ahol ennek a festett kerámiának egy inkább Erdéllyel és a Partiummal (Biharral) kapcsolatot mutató, finomabb változata volt szokásban (esztári típusú kerámiának nevezik).

Bizonyára ezeket követte a késői újkőkor még jórészt ismeretlen edényművessége, amelyről annyit biztosan tudunk, hogy a megye nyugati részén az Alföld egészén meghonosodott tiszai kultúra egy olyan csoportja készítette, amelynek már több partiumi-erdélyi-mezőségi kapcsolata volt. Ebben az Időszakban (sőt valamivel már korábban) megjelent az első fém: a réz, egyelőre csak ékszerek (apró gyöngyök) formájában, de nemsokára követte az arany is. A megyében ilyen legkorábbi fémleletek azonban egyelőre nincsenek.

 

NEOLITIKUM TÁRGYI EMLÉKEI

 

 

TISZADOB CSOPORT

 

SZAMOS VIDÉKI FESTETT KERÁMIÁK

 

 

 

Rézkor

Az újkőkort követte a rézkor (nagyjából kitöltve az egész harmadik évezredet) itt is érvényes a régi tudós szabály hogy egy korszaknak három szakasza van: a korai rézkor (neve a tiszapolgári kultúra), középső rézkor (bodrogkeresztúri kultúra), és a késői rézkor (neve badeni kultúra). Genetikusan fejlődött ki a megelőző újkőkori művelődésből, annak mint egy a vége. Ugyanakkor ismét alaposan megváltoztak az edényformák, de még nem tudjuk, hogy miért, és főleg hol zajlott le ez a változás. Az biztosra vehető, hogy nem a megyében, hanem valahol az Alföld területén.

A változatos alakú edények közül kitűnnek az úgynevezett csőtalpas tálak. Rendeltetésüket igazában még nem ismerjük. Különösen a korai rézkorban szépen díszítettek ezeket.

A hajdani Magyar Királyság területén legelőször régészeti módszerekkel Jósa András közreműködésével a tisza polgári kultúra temetőjében tártak fel temetkezéseket, mégpedig Ajakon a Daru szigeten.

A rézkorra nemcsak az elsőnek használt fémek – tehát a réz és az arany – jelenléte jellemző, hanem az is, hogy rézből  lassan-lassan nemcsak gyöngyök és tűk készültek, hanem szerszámok is bőven, és nem voltak ritkák az aranyékszerek. Megyénk mindkettőben gyakoriságot mutat: különösen sok az akár 2-3 kg-os súlyt elérő kettős, ellentett élű rézcsákány, de előfordulnak a jellegzetes aranycsüngők is (Fényeslitke), amelynek típusai egészen Görögországig szinte azonosak.

A rézkor középső és kései szakasza között törés következett be a genetikus-helyi fejlődésben, mert a késő rézkori badeni általános kerámiája nem követte az ősi hagyományokat (ill. más területek, kimondottan a Dunántúl és a Nyugat-Balkán ősi hagyományait követte). Ez a kultúra  – a Kárpát-medence történetében először – az addigi nagy kulturális térséget (a Dunántúl, az Alföld, Erdély, az Alföld déli része a Marostól délre) sajátságait, addig egyéni vonásait összemosta, eltüntette, szinte egységesítette, egyben azonos színvonalra hozta, kiegyenlítette: temetkezési szokásaiban, lakásviszonyaiban, kis szobrocskáinak jellegzetességeiben, ritka fémtárgyaiban, és főleg edényeinek sajátságaiban. Érdekes, hogy a réz és az arany ebben az időszakban szinte teljesen eltűnt: egyetlen korábbi rézcsákány elegendő lett volna az egész Kárpát-medencét kitöltőkultúra réz ékszerének előállításához. Az okokat nem ismerjük: a kései rézkor idejére valószínűleg szinte teljesen felgyűjtötték az erdélyi és mátrai lelőhelyeken a felszín ércdarabokat, és meg kellet várni, míg a természeti folyamatok (erózió, földmozgások, áradások, vízmosások) új darabokat hoznak a felszínre; vagy el kellett volna kezdeni a bányászatát, de rézkori tárókra vagy éppen mély művelésre a Kárpát-medencéből egyenlőre nincs bizonyíték.

Essen szó a temetkezésekről is! Ma már pontosan tudjuk, hogy az újkőkori tiszai kultúra idejében (sőt talán már az Alföldi Vonaldíszes Kultúra második felében) a halottakat elkülönített temetőkbe temették. Ezek a viszonylag kis lélekszámú temetők (20-30 sír) először a település nagy területén belül, de egy akkor éppen nem lakott részén voltak, és csak ennek a telepnek a halottai számára szolgáltak végső nyughelyül. Ahogyan a késő neolitikumban nőtt a területek mérete, ez a szabály maradt, de megnőtt a sírok száma. A rézkorban azonban megváltozott a települések rendszere: a ritkásan kialakult nagy telepe népei szétköltöztek kis telep tucatjaira (szinte olyan rendszer jött újból létre, mint amilyen a genetikus előd, az AVK idején lehetett). Ezek a családi-nemzetségi rokonságot azért tovább őrző széttelepültek viszont továbbra is közös (nemzetségi) temetőbe akarták halottaikat temetni: ezzel kialakult a kis településektől független közös, önálló temető. Szép számmal ismerjük a korai- és középső rézkor temetőit, így Ajakról vagy Fényesvitkéről. Lélekszámuk a mai adatok szerint sehol nem haladta meg a 150-200 sírt. Ennek oka a társadalmi csoportok már említett kis lélekszáma, no meg az egyes időszakok viszonylag rövid tartama.

 

TISZAPOLGÁR-KULTÚRA EMLÉKEI

 

 

BODROGKERESZTÚR-KULTÚRA EMLÉKEI

 

 

 

 

 

Bronzkor

A Kr.e. III. évezred vége és az I. évezred eleje közötti időszakot bronzkornak nevezzük. Hagyományosan három korszakra osztjuk: korai, középső és késő bronzkorra. A korszak jellemzője az intenzív földművelésen alapuló, paraszti életforma, amelyben az állattartás is komoly szerepet kapott.

 A rézkor végén megyénk területén ugyan viszonylag sűrű településhálózattal számolhatunk, azonban maguk a telepek kicsik, és a nemzetségi temetők sírszáma alapján sem következtethetünk nagy népsűrűségre. A kora bronzkortól kezdődő nagy népvándorlások megváltoztatták a Kárpát-medence korábbi etnikai képét, a rézkori lakosság sorsa homályba vész A Nyírség területén azonban más a helyzet. A korai bronzkor időszakára a mindössze néhány gödörből, egy-két házból álló települések és a pár hamvasztásos sírból álló családi temetők jellemzőek. Ezek az átmeneti szálláshelyek mozgékony, állattartó életmódra utalnak. Edényeiket magas színvonalon készítették, a rajtuk lévő díszes ornamentikát mészbetéttel töltötték ki, de megtaláljuk a kora bronzkori edényekre általában jellemző seprűs díszítést is.

 A kora bronzkor végének népessége minden bizonnyal fontos szerepet játszhatott az őt követő középső bronzkori, ún. Ottomány kultúra kialakításában. Településeiket a Bereg déli pereméről, Felső-Szabolcsból és a Tiszántúl egész keleti feléből ismerjük. A hamvasztásos sírok mellett a régészek már csontvázakat is találnak temetőikben. Halottaikat alaposan ellátták túlvilági útjukra edényekkel fegyverrel, ékszerrel.

 A középső bronzkor későbbi időszakában egy, a Hernád völgyéből nyugatra és délre terjeszkedő népesség (Füzesabony kultúra) érte el vidékünket. Megtelepedésére szórványos adatok utalnak. Halottaikat alvó pózban, oldalukra fektetve helyezték sírba. Gazdagon díszített, szép kivitelű edényeiket turbántekercs formában tagolták, spirálvonallal körbeárkolt bütykökkel díszítették.

 A Beregi Tiszaháton, a Szamosháton és a Nyírség keleti, északkeleti részén a középső és késő bronzkor határán egy még gazdagabb és látványosabb kerámiaművesség figyelhető meg. A kutatás – egyik jellegzetes lelőhelyéről – a Felsőszőcs kultúra névvel illette. Ők agyagpadlós, felmenő falú házakban éltek. A halottakat a régi tradíció szerint elégették. Edényeiket mélyen vésett kimetszett díszítéssel látták el melyeken a mészberakás még inkább hangsúlyozta a barokkos pompát. Ezek a dekoratív edények a szomszédaik körében is kedveltek voltak.

 A Kárpát-medence nagy részét a Kr.e. XV-XIV. században egy nyugat felől érkező népesség érte el A Felső-Tisza-vidék nyugati peremének korábbi lakossága kapcsolatba került a jövevényekkel, s együttélésüknek eredményeként ismét változásokat észlelünk a régészeti hagyatékban. Az új típusú telepek főként a Hajdúság déli részéről, a Berettyó és az Ér völgyéből ismertek, de megyénkben is megtalálhatóak, egészen Nyíregyháza vonaláig. Ahogyan a rézkor végén, úgy a bronzkor alkonyán is egységesedés mutatható ki a régészeti anyagban, elsősorban a kerámiaformákban. A bronzkor végi Gáva kultúra hordozói az egész megye területét benépesítették. Jellegzetes edényeik kívül feketék belül téglaszínűek, gyakran ékítik ezeket árkolt, úgynevezett kannelúrás díszítéssel. Településeik száma és mérete alapján a lakosság létszáma megnövekedett A virágzó falvak megérték a kora vaskorban vidékünkre vándorló szkíták érkezését is.

 A kora vaskor idején keletről érkező hódítók, a szkíták ezt a népességet győzték le, majd olvadtak össze velük.

 

Bronzművesség

 „Bátorság, ne legyen szívednek gondja ezekre
Bárcsak aképen védhetném meg a szörnyű haláltól,
távol rejtve el őt, amikor közelít a gonosz sors,
mint ahogyan gyönyörű fegyverzete lesz neki tüstént,
melyre sok ember néz, s valamennyi csodálja, ki látja „

„így szólván otthagyta Thetiszt, és ment a fúvókhoz:
tűz fele fordítván azokat, sürgette dologra.
És a kemencéknél húsz fúvó fütt szakadatlan,
fürgén árasztották szét sokféle fuvalmuk,
egyszer a gyors munkát segítették, másszor elültek,
úgy, ahogyan Héphaisztosz akarta, s a munka kívánta
Lángra vetette a nempuhuló rezet is, meg az ónt is,
és a nagyértékű aranyat s az ezüstöt; utána
üllőtalpra nagy üllőt tett, a kezébe ragadta
jó kalapácsát, míg a fogót másik keze fogta „

(Homérosz: Iliász, Tizennyolcadik ének – Akhilleusz pajzsa)

Bronzot a jelenlegi kutatások szerint elsőként Mezopotámiában és Egyiptomban öntöttek a Kr.e. IV. évezredben. Innen terjedt el Kis-Ázsián és Észak-Afrikán keresztül Európába a Kr. e. II. évezred elején. A hunkor kezdetén jég zömében rézből készítették a tárgyakat, a bronztárgyakra jellemző öntésarany (90% réz és 10% ón vagy antimon) csak később született meg.

A” kora bronzkorban a bronz tömeges használatáról még nem beszélhetünk, ekkor főként csak ékszereket és kisebb fegyvereket (tőr) készítettek az új ötvözetből. Igazi fejlődésnek a Kre. II. évezred folyamán indult a bronzöntés a gazdasági fejlődés következtében. Ennek hatására az évezred végére a bronzöntő műhelyekben már tömegesen állították elő a bronzfegyvereket, – eszközöket, ékszereket. Köszönhető ez a Kárpát-medencét átszelő kereskedelmi útvonalaknak, melyekkel egyrészt az Alpok másrészt a Kárpátok gazdag érclelőhelyeivel tartották a kapcsolatot. Innen részben nyers öntőlepény formájában került a bronz a műhelyekbe, részben különféle mértékben ötvözött és változatos alakú öntvények formájában. 

Két nagy fémművességi alakult ki: az egyik az Alpok térségében és a Szudéta vidéken, másik pedig a Tiszától keletre, erdélyi centrummal.

A bronzöntő műhely kellékei a feltárások tanúsága alapján az alábbiak voltak: öntőtégelyek,  fújtatók, öntőkanalak, öntőformák. Az öntőminták eleinte agyagból, később kőből (homokkő) készültek. Miután ezeket elkészítették, öntőtégelyekben megolvasztották a nyers bronzot, ami történhetett kemencében, de nyílt tűznél is. Ahhoz, hogy a hőfokot szinten tartsák, fújtatót használtak amely egy tölcsérszerű agyagcsőből és bőrből állt. A megolvadt fémet ezután egy hosszú-nyelű öntőkanál segítségévek beleöntötték az öntőmintába. Miután ily módon elkészült a fémtárgy, további csiszolásokkal és vésésekkel tökéletesítették hogy az öntés során keletkezett öntővarratokat és a fémcsapokat eltávolítsák. Ha tovább akarták díszíteni poncolták és vésték. A vékonyabb fémtárgyakat, ékszereket bronzlemezből kalapálták ki. így készültek kiállításunk bronzedényei, melyeken már a bronzszegecselés technikája is felfedezhető. Ezeket rendszerint madár alakú pontozott mintával díszítették.

A bronz uralkodó szerepének a vas felfedezése, illetve elterjedése vetett véget.

 

Bronzkincsek

 A múzeumalapító Jósa András _gyakran dicsekedett azzal hogy a bronz halmazleleteket tekintve múzeuma a Nemzeti Múzeum után hazánkban a második leggazdagabb. A Kárpát-medence igen gazdag bronzkori raktárjeletekben, térségünk ezen belül is kiemelkedik. Ezek az együttesek több tucat, de előfordul, hogy több száz darabból állnak, hűen mutatva egy-egy térség harci, viseleti és sok esetben vallási szokásait. Előkerülhetnek településen belül és kívül egyaránt. Elrejtésüknek számos oka lehetett. Ennek meghatározása nem könnyű feladat. Gyakran veszélyhelyzetben vermelte el tulajdonosa, aki azután elpusztulhatott a harcokban, és soha nem tért vissza kincseiért. Máskor fogadalmi, áldozati szertartás keretében kerültek földbe.

 A bronz raktárleletek összetételéből láthatjuk, hogy a vezető réteg fegyverei a harci fokosok, lándzsák pajzsok, illetve kardok voltak. Viseleti tárgyaik közül a karpereceket, kartekercseket gyűrűket és csüngőket, használati tárgyaik közül pedig a tokos baltákat, fűrészlemezeket, sarlókat találjuk meg leggyakrabban. A kincsek többsége vegyes lelet, éppúgy tartalmaz ép, mint törött vagy hibás tárgyakat.

 

KORA BRONZKOR EMLÉKANYAGAI

 

KÖZÉPSŐ- ÉS KÉSŐ BRONZKOR TÁRGYI EMLÉKEI

Kora vaskor

A vastárgyak használatának elterjedésétől, a Kr.e. VIII. századtól a római hódítások koráig tartó korszakot a régészet vaskomak nevezi. E több mint fél évezredet felölelő időszakot három nagy korszakra osztjuk fel: a korai vaskorra, mely az ún. preszkíta és szkíta korra tagolódik, illetve a késői vaskorra vagy másként kelta időszakra.

A vas földünk legelterjedtebb érce. A bronzzal ellentétben nem kell ötvözni, a természetben nagy mennyiségen megtalálható, könnyen előállítható. Az első vastárgyakat egykeletről érkező, nagyállattartó nomád nép terjesztette el. Kis sírszámú temetőiket a Duna-Tisza közén, a Vajdaságban és Nyugat-Szlovákiában tárták fel, a tiszántúli területeket nem szállták meg, itt a késő bronzkori lakosság tovább élte megszokott életét.

A Kárpát-medence keleti felébe a Kr.e. VII-VI. században egy újabb sztyeppei eredetű pásztor nép, a szkíták települtek be. A Kr.e. VII. században tűntek fel először a történelem lapjain. Hérodotosz, a görög történetíró írásaiból sok mindent megtudhatunk róluk. Tőle tudjuk, hogy e nép a Fekete-tenger északi partvidékéről rabló hadjáratokra indult a Kaukázuson át dél felé, ahogyan azt is ő írija le, hogy nyugat felé elérték a Kárpát-medencét
is.

 Jeremiás próféta így jellemezte a szkíta harcosokat:

„Fegyvere nyíl és lándzsa,
kegyetlen és nem ismer könyörületet;
csatakiáltása, mint a tenger zúgása,
lovakon nyargalnak, s mind harcra kész”

 

A Kárpát-medence keleti felébe újonnan érkezők a késő bronzkori Gáva kultúra hordozóit hódoltatták meg. A helyi lakosság falusias életmódjában nem okozott jelentős törést az hatalom A települések magas száma, nagy kiterjedése jelzi a földművelés fontosságát. A szkíták több hullámban bevándorló csoportjai nem irtották ki a helyben talált lakosságot, együttesen teremtettek meg egy virágzó gazdaságot kézműipar kultúrát. E régészeti kultúrát a szakirodalom Alföld csoportnak vagy legfontosabb lelőhelye nyomán Vekerzug kultúrának nevezi. A kultúra települési központja – mint a neve is mutatja – az Alföldön volt. Leleteit azonban a Dunántúlon, Románia és Szlovákia területén is megtaláljuk.

 

  Hérodotosz írja: 

„Úgy hallottam az Isztroszon túl egyetlen nép lakik, a méd viseletben járó szigünnák. Bozontos lovaiknak, amelyeket állítólag öthüvelyknyi szőr borít, termete kicsi, orra tömpe,

s egy embert ugyan nem bírnak el, de kocsiba fogva páratlanul gyorsak, s ezért az ott lakók mind kocsin járnak. Azt mondják területük egészen az Adriai-tengernél lakó enetoszok határáig terjed, s hagyomány szerint a médektöl vándoroltak ki ide, de hogy hogyan vándorolhattak ki a médektöl, azt alig tudom elképzelni – idő múltán persze minden megeshet. A Masszalia felett lakó ligüszök szigünnának nevezik a kereskedőt,

a küprosziak ugyanígy hívják a dárdát.”

 

Az Alföld csoport vezérleleteinek a Fekete-tenger partvidéki szkítákéhoz hasonlóan az úgynevezett „szkíta triászt” tekintjük. E triászt a fegyverzet, lószerszámzat és az állatalakokkal díszített tárgyak alkotják.

Az Alföld csoport harcosai a keleti, sztyeppei eredetű fegyverzetet terjesztették el. Fegyvertáruk legfontosabb eleme a visszacsapó, összetett reflex-íj volt, valamint a hozzá tartózó háromélű bronz nyílhegyek. Közelharcban vasból kovácsolt lándzsákat, fokosokat, és egy sajátos rövid kardot, az akinakészt használták. Lovaikat vaszablákba fűzött kantárszíjakkal irányították, melyek felületét bronz vagy aranyozott gombokkal, szíjelosztókkal ékítettek.

Az állatábrázolások között gyakran alkalmazott motívum a szarvas és a sas, melyek több helyi emléken (csont késmarkolat Nyíregyháza-Mandabokorból, csont tegezveret Tiszalökről) is megfigyelhetők.

Az antik auktorok a szkítákat állandóan vándorló nomád népként örökítették meg. Fennmaradt leírásaik alapján a kutatók sokáig úgy tartották, hogy e nép nem rendelkezett állandó településekkel. Az utóbbi évtizedek feltárásainak köszönhetően mára már végleg elvethetjük a korábban általánosan elfogadott nézetet. A Nyíregyháza, Tiszalök és Tiszavasvári határában végzett feltárások nagy kiterjedésű, feltehetően hosszú évtizedeken át használt falusias településeket hoztak napvilágra. E vízparti domboldalakon, hosszan elnyúló falvakban egykor félig földbe mélyített,  égyszögletes vagy kerek, agyaggal tapasztott sövényfalú, feltehetően szalmatetős házak álltak.

A késő bronzkori lakosság továbbélésére utaló nyomokat is e településeken, a hétköznapi élet eszközei között találjuk meg. Legszembetűnőbb a házi kerámiaformák továbbélése. Ezek közé soroljuk a településeken és a temetkezésekben egyaránt megtalálható korong nélkül készített behúzott peremű tálakat, bögréket és virágcserép alakú edényeket, urnákat.

Az Alföld-csoport népéhez fűződik az őskor egyik jelentős technikai újításának, az edények fazekaskorongon való készítésének elterjesztése a Kárpát-medencében. A kutatók szerint a Fekete-tenger partvidéki görög gyarmatvárosok műhelyéitől vehették át ezt az edénykészítési eljárást. Korabeli görög forrás azonban a szkíta Anakharszisznak tulajdonítja a fazekaskorong feltalálását. Sajnálatos módon hazánkból eddig egyetlen egy „szkíta/szkíta kori” fazekasműhelyet sem ismerünk.

A szkíta kori lakosság temetkezési szokásait elsősorban a halottaktól való nagyfokú gondoskodás jellemezte. Erre nemcsak a nagyszámú étel- és italáldozat, az ékszerek, fegyverek, mindennapi használati tárgyak sírba helyezése utal, a halott másvilági otthonának, a „halott házának” gondos kialakítása is. Halottaikat elhamvasztva vagy csontvázasait temették el. Míg a hamvakat urnákba gyűjtve vagy a sírfenék aljára szórva, addig a holttesteket jobb vagy bal oldalukra fektetve, ritkán a hátukon kinyújtóztatva temették el. Temetkezési helyeik közül egy sincs teljesen feltárva. További kutatásukra nagy szükség lenne, mivel több esetben is megfigyelhető volt, hogy a szkíta sírok között kelta temetkezések is előbukkannak. Ez pedig a két nép közt kiépülő „békés/jó szomszédi” viszonyra utalhat.

 A szkíta kor végén nyugati eredetű, népcsoportok jelentek meg vidékünkön (Kr.e. III-II. század). Ők voltak a kelták, egy új korszak névadó népe.

 

SZKÍTÁK TÁRGYI EMLÉKANYAGAI


Késő vaskor

Kelta, ahogy a görögök hívták őket… Vagy Galli – a római források szerint… Az első olyan népesség a Kárpát-medence történetében, akiknek a leszármazottait megtaláljuk Európa mai nemzetei között: ki ne ismerné a gall Asterixet, a franciák kedves rajzfilmfiguráját? De a németek ősei között is ott voltak a kelta törzsek, hiszen ennek a vaskori népességnek az őshazája valahol a mai Németország nyugati szélén, a Rajna felső folyásánál, illetve a Duna felső folyásánál terült el.

 A kelták ún. LaTéne kultúrája a Kr.e. V. században alakul ki Gazdag fejedelmi sírjaikba görög és itáliai luxuscikkek is bekerültek (edények, finom borok, ételek stb.)

 Hogy kerültek a kelták a Kárpát-medencébe? Pompeius Trogus, az Augustus császár korában élt kelta származású történetíró szerint „A gallusoknak … nagy volt a sokaságuk, és szülőföldjük nem tudta befogadni őket, ezért háromszázezer emberüket új haza keresésére küldték, afféle ‘szent tavasz’ ünnepet rendezve. Ezek egy része Itáliában telepedett meg, amely elfoglalta és felgyújtotta Rómát is; másik részük madaraktól vezetve (mert a gallusok mindenkinél jobban értettek a jósláshoz), a barbárok legyilkolása után behatolt az „Illyr-öbölbe” és Pannoniában állapodott meg.” (Iustinus XXIV.4.) A régészeti anyag igazolja a kelták betörését Itáliába, illetve jelenlétét a Kárpát-medencében. Mindez a Kr.e. IV. században történt, s a kelták nagy, történeti vándorlásaként emlegetjük. A Dunántúlon vannak régészeti lelőhelyek, amelyek igazolják, hogy a Duna-völgyi úton már a Kr.e. V. században közlekedhettek kelta csoportok Az ekkor létrejött településeken nem szűnt meg az élet, amikor megindult a kelták történeti vándorlása. Ez arra utal, hogy a jövevények és a korábbi lakosság rokonságban állt.

 Egyes feltételezések szerint a Kr.e. IV. század második felében a Dunán átkelve az Alföld északi peremén is megjelentek a kelták. Összeolvadásuk a szkíta kori őslakossággal gyorsan megindult. Kisebb csoportok már ebben a korai időpontban megjelenhettek a Felső-Tisza-vidéken, de nagyobb csoportok csak 1-2 generációval később indultak kelet felé. Mi volt az oka ennek a vándorlásnak? Kr.e. 279-278-ban a kelták betörtek a Balkánra, melyet végigdúltak egészen Delphoig. Ott azután súlyos vereséget mértek rájuk a görögök. Az északra visszafelé menekülők újabb területet keresve keltek át a Dunán, s megtelepedtek az Alföld egész területén, illetve a kapcsolódó vidékeken. Ekkor már folyamatos beszivárgásról beszélhetünk, mivel véres harcoknak nincs nyoma a régészeti anyagban. Békés kapcsolatokat ápoltak a szkíta kori helyi lakossággal, amellyel előbb-utóbb összevegyültek.

 Megyénk sűrű kora vaskori lakossága viszonylag sokáig – a Kr.e. III. századig – távol tudta tartani a hódítókat a Tisza bal partjától. A két népesség között alighanem jószomszédi kapcsolat alakult ki A békés, hosszú ideig tartó időszak során elterjedtek a kelta módra készült jól korongolt edények, a míves kovácstermékek, üvegtárgyak, és megjelentek az első pénzek. Nemcsak a görög hadjáratból hozott eredeti görög pénzekről beszélhetünk. A megyében találunk a kelták által Erdélyben vert érmeket is, ami a két vidék közötti kapcsolatokra utal. Vagyis a Felső-Tisza-vidék nem volt elszigetelt terület. Ugyanakkor a folyton változó és a történelmi események fő sodrában fekvő nyugati (dunántúli) régióval lassan megszakadt az összeköttetés. Ezzel magyarázható, hogy a kelta iparosok remek kézműves termékei mintegy 200-250 évig változatlan formában készültek.

 Ezek közül a kitűnő kovácsolt vastárgyakat és az új technikával készített átlátszó üvegtárgyakat kell kiemelnünk. Üvegből csak ékszereket, karpereceket, gyöngyöket és gyűrűket gyártottak. A műhelyek nagyobb központokhoz kötődtek, a nyersanyagot hozzá nem volt könnyű beszerezni. Kovácsok a kisebb falvakban is dolgoztak, a használati tárgyakat, szerszámokat, fegyvereket, ékszereket el tudták készíteni. Eszközeik (a fogó, a kalapács, az üllő) semmiben nem különböztek egy 200 évvel ezelőtti falusi kovács felszerelésétől.

 A kelta világ hanyatlásáról vidékünkön csak homályos sejtéseink vannak Az antik források alapján a Kr.e. I. században megerősödő dák királyság hadjáratai pusztították el a különböző kelta törzsek által felügyelt kisebb „államokat”. Ugyanakkor a dákok régészeti anyagát a mi területünkön nem találjuk. Ezért azt feltételezzük, hogy a dák politikai fennhatóság alatt a kelta lakosság élt tovább egészen a szarmaták Kr.u. I. századi felbukkanásáig.

 

KELTÁK TÁRGYI EMLÉKANYAGAI


Császárkori barbárok

Magyarország régészetének egyik legjelentősebb, leghosszabban tartó korszaka a szarmata kor. E nép jelentőségéhez képest nagyon kevés ismeret él róla a köztudatban.  Kik is voltak a szarmaták?

Keleti, lovas nomád nép, életformájuk a szkítákéhoz, hunokéhoz, avarokéhoz, honfoglaló magyarokéhoz volt hasonlatos. A szkíták közeli rokonai, történetük is sok szempontból hasonló. Eredetük valahova Európa és Ázsia határára vezethető vissza, nevük először a Kr.e. V. században tűnik fel az ókori történet- és földrajzírók műveiben, de régészeti nyomaik ennél is régibbek A Kr.e. II. századtól kezdve már uralmuk alatt tartották az egész európai sztyeppe-övezetet az Uráltól a Fekete-tenger északi partvidékéig. Fokozatos terjeszkedésük során a Kr.u I. században megjelentek a magyar Alföldön, amelyet kevesebb mint száz év múltán már teljességgel a magukénak tudhattak. A szarmaták jazig törzse volt az, amely a Kárpát-medencében először „hont foglalt”, őket követték később a roxolánok és – közvetlenül a hunok foglalása előtt – az alánok. A Római Birodalom két újonnan létrehozott tartománya – Pannonia, a mai Dunántúl, illetve Erdély területén Dacia – közé szorult harcias nagyállattartó nép új életforma választására kényszerült. A bevándorlók – csakúgy mint 600-700 évvel ezelőtt a szkíták – néhány nemzedéken belül letelepedtek, falvaik környékén földet kezdtek művelni. Harciasságukból azonban mit sem veszítettek: a római történészek és a provinciák pusztulási rétegei folyamatosan jelzik, hogy a szarmaták rendszeresen viseltek háborút szomszédjaik ellen, sokszor a tőlük északra élő germánokkal – kvádokkal és vandálokkal – szövetkezve.

A Felső-Tisza-vidéken viszonylag későn, valamikor csak a korszak nagy világégése, a markoman-szarmata háborúk táján jelentek meg az első szarmata bevándorlók. Itt közvetlen szomszédságba kerültek a germán vandálokkal, akik ugyanazon időtájt érkeztek ebbe a régióba a mai Lengyelország területéről. Vidékünkön mindkét nép régészeti kultúrájában érződik a kölcsönhatás vidékünkön.

A rómaiakkal vívott gyakori háborúk ellenére komoly kereskedelmi-kulturális kapcsolatok is jellemezték a „barbárok” és a tartományok lakosságának viszonyát. A szarmata kultúrát áthatotta a római kerámiaművesség, ötvösség, üvegművesség és még sokfajta mesterség, amelynek termékeit a kereskedők hozták be szarmata földre. Ezt az intenzív kereskedelmet illusztrálja kiállításunk Mint minden egyenlőtlen kapcsolatot (a történelem későbbi szakaszaiból is ismert gyarmat-gyarmatosító viszony) ezt is az jellemezte, hogy a fejletlenebb szarmata földről nyerstermékeket -terményt (búzát, mézet, aszalványokat stb.), állatokat bőröket vittek ki, míg a cserébe beérkező áruk professzionális kézművesek, gyárak termékei: ezek között az egyik legkedveltebb az úgynevezett terra sigillata (ragyogó felületű, vörös mázas luxuskerámia), festett agyagedények ruhakapcsoló tűk és más viseleti kiegészítők. Amforákban érkezett az olaj vagy a bor. Maguk a szarmaták pénzt nem vertek de a romai érmék nagy számban kerülnek elő sírjaikból, településeikről.

A különböző áruk elterjedését térképre vetítve kirajzolódnak a kereskedelmi utak. Nyomvonaluk nagy részben a középkorig, sőt máig használatban van, hiszen az utak iránya mindig alkalmazkodott a földrajzi adottságokhoz (elkerülte a mocsarakat, az átkelésre legalkalmasabb helyen keresztezték a folyókat stb.). A Felső-Tisza-vidéken futott a két római tartományt, Daciat es Pannoniát összekötő egyik fontos ütőér, amely Aquincumból indult és Porolissumnál, az egyik daciai tartományi fővárosnál ért véget (részben a mai M3-as sztráda vonalán).

Az északi szomszédokra, a germánokra jellemző leletek (edények, ékszerek, egy-egy fegyver) utalnak arra, hogy a szarmaták velük is ápolták a kapcsolatokat A Szatmár-Bereg-vidéken ezzel párhuzamosan kialakuló szubkultúra – mely alighanem a dákok és germánok összeolvadásából és igen erős római hatásra alakult – leletei ugyancsak jelentkeznek a szarmaták területén. Előbbiek jellegzetes pecsételt edényei, ha nem is nagy számban, elő-előfordulnak szarmata környezetben

A szarmatákat utoljára a Kr.u. V. századi források említik. A mindent elsöprő nagy népvándorlás idején hun, majd az őket követő hódítók fennhatósága alá kerültek, önálló népként többé nem emlegetik őket. A Kárpát-medence középső részének etnikai képében azonban minden bizonnyal komoly alakító szerepet játszottak, s bár beleolvadtak az utánuk érkező népekbe, egyes csoportjaik talán még a magyar honfoglalást is megérhették.

 

CSÁSZÁRKOR TÁRGYI EMLÉKEI


 

 

Hunkor

375-ben Balambér vezetésével Európa lakói számára új és félelmetes ellenség lépte át a Volgát. A hunok. Hamarosan szállingózni kezdtek a hírek harciasságukról, legyőzhetetlenségükről. Meghódoltak a sztyeppe korábbi urai, az alánok, elbukott a gótok birodalma.

„Azért lehet őket talán a legfélelmetesebb harcosoknak mondani, mert távolról lövöldözik nyilaikat, … a közelharcban pedig, saját magukat nem kímélve, karddal küzdenek. Miközben az ellenük irányuló kardcsapásokat figyelik, összecsavart pányvákkal úgy körülfonják az ellenséget, hogy hiába próbál ellenállni, mert összekötözött tagokkal sem lovagolni, sem járni nem tud.”  Így látta őket a kortárs római történetíró, Ammianus Marcellinus.

Alig egy generációnyi idő múltán már a Kárpát-medence kapujában álltak. Róma és Bizánc a lábuk előtt hevert.

De ahogyan Európa egén váratlanul bukkantak elő üstökösként a hunok távoli ázsiai őshazájukból, éppoly gyorsan tűnt el birodalmuk a történelem süllyesztőjében. Az V. század közepén Attila, „az Isten ostora” még áthelyezte hatalmi központját az Alföldre, ám  453-ban váratlanul meghalt a nagykirály. 455-re pedig a belharcok és az alávetett népek elleni csaták következményekért a hunok keletre menekültek. 469-ben még megtámadták a Kelet-Római Birodalmat. Alulmaradtak, s ezzel véget ért tiszavirág életű európai történetük.

A hunok csekély létszámú uralkodó rétege a legkülönbözőbb népcsoportokat hódoltatta meg. Színes népi kavalkád szolgálta ennek megfelelően az új urakat. A Felső-Tisza-vidék népességének  összetételét a hun időszakban ma még nem ismerjük. A viseletben és szokásokban egyfajta uniformizálódás teszi még nehezebbé ennek meghatározását. Vonatkozik ez olyan különös jelenségekre is, mint a koponya mesterséges meghosszítása, torzítása.

Az V. századi leletegyütteseken belül elsősorban a rendkívül gazdag női ékszerek ismertek. Közülük is a legtipikusabbak a lemezes ruhakapcsoló tűk. Múzeumunk egyik büszkesége, Európa legnagyobb méretű ilyen ékszere Gáváról származik.

A férfiak temetkezéseiben elsősorban a fegyverek jellegzetesek. Tiszavasváriban, egy hunkori épület maradványai között akadtunk egy ritkább leletre: légy alakú ruhatűre, ún. cikáda fibulára. Ez a sajátos ékszerforma talán bajelhárító és rangjelző ékszer lehetett.

A VI század első felére a leletek a Felső-Tisza-vidéken megritkulnak. A régészeti anyag és az írott források hiánya következtében ezt az időszakot vidékünkön ma még fehér foltnak kell tekintenünk. Csupán annyit valószínűsíthetünk, hogy a korábbi lakosság – a szarmaták – és a hunok által ideszorított népek élték meg az avar hódítást.

Avar kor

A türkök elöl menekülő, a Belső-Ázsia feletti hatalomból kiszorított avarok Kr.u. 557 végén érték el a Kaukázus előterét, bekerülve ezzel a korabeli Európa látómezejébe. I. Iustinianus bizánci császár már 558-ban szövetséget kötött velük a mai dél-oroszországi-ukrajnai területeken élő népek (szabírok, utigurok, kutigurok és saragurok) legyőzésére. Ezek sikeres meghódítása után 562-ben elérték az Al-Dunát. Vezetőjük Baján kagán volt, akinek neve – nem véletlenül – a török ‘hatalmas, gazdag’ jelzőből származik. Az avar – akárcsak valamennyi sztyeppei vándorló nép – különféle etnikai csoportok tarkabarka keveréke volt. Nevüket a vezető nép után nyerték.

A Kárpátok előterében megtorpanó avarok számára kapóra jött a dunántúli germán langobardok hívása, akik szövetséget kötöttek velük a Tiszántúl, a Délvidék és Erdély urai, az ugyancsak germán gepidák ellen. A hadjárat nem csak a Dunától keletre eső területek, hanem – a langobardok 568-as „önkéntes” elvonulása után – a Dunántúl megszerzését is jelentette.

Az egységes politikai hatalom vezetése alatt a Kárpát-medence meglehetősen tarka etnikai képet mutatott. Nem csak a sztyeppén beolvasztott népcsoportok hanem késő antik bizánci, szarmata germán és szláv eredetű népek is élték tovább életüket.

Az avarok 568 és 626 között folyamatosan támadták a Bizánci Birodalmat, elpusztították az al-dunai határerődöket, és feldúlták a városokat. Ötvözték az ázsiai eredetű könnyűlovas, a nehéz páncélos, és a helyi germánokra, romanizált lakosságra jellemző gyalogos harcmodort Bizánc mind több arannyal – a VII. század elejére már 200.000 solidussal (aranypénzzel) – igyekezett megváltani a békét. Ez a hadizsákmánnyal együtt óriási gazdagságot hozott az erős központi hatalomnak, illetve vezetőjének: a kagánnak. Ezt az időszakot az avarság legnagyobb katonai vállalkozása, Konstantinápoly 626-os sikertelen ostroma zárja. A vereség az avarok külső és belső meggyengülését jelezte, melyet a környező népek azonnal kihasználtak Függetlenné váltak a karintiai és a dalmáciai szlávok, illetve a sztyeppei bolgárok is.

Ezen közben a kora avarságra jellemző, eredetileg is változatos anyagi kultúra tovább színeződött. A leletek alapján a VII. század közepétől a VIII. század elejéig tartó időszakot a megváltozott régészeti anyag alapján közép avar kornak nevezzük. A folyamatot felgyorsította a katonai lehetőségek beszűkülése, illetve a sztyeppe felől érkező új hatások. Ez utóbbit a 670-680 között részben beköltöző, részben átvonuló onogur bolgárok hozták magukkal (szablya a kard helyett, új típusú kengyelek, nyakperecek csüngős fülbevalók, mellboglárok).

Jellegzetes, korábban nem ismert tárgyak a griffes és indás díszű öntött övgarnitúrák. Ezek feltűnése már a késő avar korszakban történt. A népesség áttért a nomád állattartásról a letelepült életmódra, megjelentek olyan eszközök, mint a vödör, a sarló, a sütőharang, az állatok között a juh mellett gyakorivá vált a sertés.

A kagán mellett alacsonyabb rendű méltóságok (katun, jugurrus, tudun, kapkan, tarkán stb.) tűnnek fel,  akik egy differenciáltabb társadalom tisztségviselői. Viszonylagos béke uralkodort a Kárpát-medencében, csupán kisebb, helyi konfliktusokkal számolhatunk.

A VIII. századi békés fejlődésnek Nagy Károly színre lépése vetett véget, aki 791-ben kísérletet tett az avar terület elfoglalására. A frankok meg-megismétlődő támadásai (795, 797) következtében a Dunántúl és a Dráva-Száva köze Pannonia provincia néven Karoling közigazgatási területté vált. A Dunától északra és a Szávától délre vazallus fejedelemségek jöttek létre.

A Dunától keletre eső területeken 830-tól a bolgárok hódításai jelentették a késő avar hatalom végét.

A nagy felületű feltárásoknak köszönhetően egyre több helyen kerülnek elő olyan falvak, melyek viszonylag nagy tömegű lakosság meglétére utalnak a késő avar korszak végén, a IX. században. Leletanyagukból hiányoznak a korábban jellemző övveretek. Mindinkább nyilvánvalóvá válik e leletek vizsgálata alapján, hogy – főleg elzárt területeken – nagyobb tömegekben megélték Árpád honfoglalását.

 

AVAROK TÁRGYI EMLÉKEI

 

 

 

Honfoglalás kor

A Kárpát-medence történetében évszázadokon – sőt évezredeken – át (a rézkor végétől) meghatározó szerepet játszottak az eurázsiai sztyeppéről érkező állattartó népek. Államalapításra azonban csak a 895 táján Álmos, illetve Árpád vezette honfoglalók voltak képesek. A Felső-Tisza-vidék a legkorábbi Kárpát-medencei szállásterületük része volt, nem véletlen, hogy a Jósa András Múzeum honfoglalás kori gyűjteménye kivételesen gazdag. Ehhez az is hozzájárult, hogy múzeumalapítónk, Jósa András kezdettől fogva megkülönböztetett figyelmet szentelt e korszaknak. Az általa feltárt híres temetők – Kenezlő, Tiszabezdéd, Tuzsér stb. – anyaga folyamatosan egészül ki. Így került gyűjteményünkbe a híres rakamazi turulos korongpár vagy a rakamazi és a geszterédi aranyszablyás leletegyüttes.

Korábban komoly vita folyt az Árpád népe által vidékünkön talált helyi lakosság összetételéről és számáról. A VII-IX. század fordulójától a Kárpát-medence nyugati részén a frankok behódoltatták, illetve visszaszorították a korábbi avar lakosságot. A 830-as években dél felől a bolgárok hatoltak be. Az avar lakosság – legalábbis egy része – menekülésre kényszerült. Az újabb ásatások fényében nagy tömegben telepedhettek meg a mi vidékünkön. Ők alkották a honfoglalók hódoltatott „köznépét”, akikről Anonymus, III. Béla névtelen jegyzője a Gesta Hungarorumban így emlékezett meg:

 

„… nem kicsiny sereggel nekiindultak, és a Tiszát úgy úsztatták át a Iládi révnel, hogy
semmiféle ellenség sem szállt szembe velük. Másnap pedig a Tisza mentén a Szamos folyó
felé kezdtek lovagolni. Majd tábort ütöttek azon a helyen, ahol most Szabolcs van. Ott annak
a földnek a lakói majdnem mind önként meghódoltak előttük, és lábukhoz borulva fiaikat
kezesül adták, csak hogy bajuk ne legyen. Ugyanis félt tőlük szinte az egész népség, azonban
előlük elfutva alig menekültek meg csak néhányan…”.