Kertész Tünde Fruzsina

Báli cipők

Ball shoes

Gyűjtés helye, éve: Nyíregyháza, 1975

Kor: XIX. század

Gyűjtemény: Jósa András Múzeum helytörténeti gyűjteménye, ltsz. 75.3.6.1–2., 75.3.7.1–2., 75.3.8.1–2.

Méret: 24 x 16 x 6 cm

Az öltözet a korábbi századok alatt sokkal többet elárult viselője társadalmi helyzetéről és az alkalomról, amin viselhette, mint manapság. Az itt látható három pár selyem cipőről tudjuk, hogy a XIX. század második felében használták a hölgyek, amikor bálba indultak. A báli divat akkoriban nagy jelentőséget tulajdonított a ruhák színének. Eszerint az első bálozó fiatal lányok fehér ruhában és cipőben kellett, hogy megjelenjenek. A cipők színe – a világoskék, az üde zöld és a piros – árulkodnak tehát arról, hogy ezeket már nem az első szezonban viselték a hölgyek. A halvány színeket második szezonban már választhatták a lányok a ruhájuk és cipőjük színéül, a fiatalasszonyok is szabadon válogathattak még az élénkebb árnyalatok között, tehát a piros-fehér cipő akár egy ifjú asszonyé is lehetett. Azok a lányok, akik még nem keltek el több báli szezon után sem, minden bizonnyal nem hívták fel erre a figyelmet élénk színű ruhák viselésével. A cipők anyaga selyem, melyből következik, hogy reprezentációra és könnyű táncra tervezték, semmiképp sem utcai viselethez. A cipők sarka a XIX. század második felében még nem vékonyodott el, viszonylag stabil, ám a szabásuk feltűnően szűk, tehát nem valószínű, hogy kényelmes lehetett. A divat azonban nem a kényelmet szolgálta akkoriban sem. Magas száruk pedig diszkréten elrejtette viselője bokáját, mely a hosszú krinolinos, később a fémvázas turnűr szoknya alól így is csak akkor látszódhatott, amikor az ifjú hölgyek a lépcsőn belépve egy leheletnyit fellibbentették szoknyájukat.

Place and year of acquisition: Nyíregyháza, 1975

Date: 19th century

Collection: Jósa András Museum, Local History Collection, inv. no. 75.3.6.1–2., 75.3.7.1–2., 75.3.8.1–2.

Size: 24 x 16 x 6 cm

Clothing during earlier centuries represented the person’s social status and the occasions more that it does today. These three pairs of silk shoes are known to be used in the second half of the 19th century when the ladies left for a ball. The colour of the clothes were significantly important at that time. According to those rules debutantes had to wear white clothes and shoes. The colour of these shoes tell us that the ladies were not debutantes as the shoes are light blue, green and red. Pale colours were allowed to be chosen in the second season, young married women had more freedom in their choice. It means that the red white shoes could belong to a young married woman. Those girls, who were still single after a couple of ball seasons, most likely did not wear bright coloured clothes. The shoes were made of silk, which means that they were designed for representation and dancing, not for street wear. The heel was not thinning in the second half of the 19th century. The shoes seem relatively stable, although the cutting is remarkably tight, so most likely they were not too comfortable. Fashion was not about comfort at that time, either. The high shoe uppers hid the ankle of the wearer, which was not allowed to be seen, except for the moment when the young ladies entered the room on the stairs and swung their skirts a bit.