Egy összeégett kelta leletegyüttes restaurálása

Egy összeégett kelta leletegyüttes restaurálása

2005 és 2007 között régészeti szakrestaurátor képzésen vettem részt. Tanulmányomban az ennek keretében elkészített vizsgamunkámat mutatom be. Az M3 autópálya építését megelőző feltárások során a 137. lelőhely 58. objektumából egy kelta hamvasztásos sírból került elõ a leletegyüttes. A vizes homoktalaj miatt a hamvak között megtalált tárgyakat a terepen „in situ”, azaz földlabdával együtt vették fel. Feladatom az ilyen módon bekerült együttes bontása, tisztítása, konzerválása, valamint restaurálása volt.

Az egyik legfontosabb – különösen a földlabdával együtt felvett tárgyak esetében első lépésként alkalmazandó – vizsgálati módszer a röntgenfelvétel készítése. Minthogy a röntgensugarak még az UV-sugaraknál is rövidebb hullámhosszúak (10 nm alatti hullámhossz), energiájuk tehát még nagyobb. Ezáltal képesek az olyan anyagokba is behatolni, amelyek a látható vagy az UV-sugarak számára áthatolhatatlanok (CRONYN 1996. 65–66.). A földrögben megbúvó tárgyak tisztításában ennek megfelelően a röntgenfelvételek igen nagy segítséget nyújtanak. Jelen esetben is nagymértékben megkönnyítette a tárgyegyüttes bontását. A felvételeket tanulmányozva szembesültem azzal, hogy több tárgy együttesérõl van szó.

A tárgyak állapotával kapcsolatban meg kell jegyeznem, hogy a hamvasztás során a különböző típusú anyagok eltérõen reagáltak a hõre. A bontás során elõkerült üvegkarkötõ, valamint egy vékony huzalból készült bronzfibula feltehetõen a tûzben deformálódott. Ugyanakkor a vastárgyak esetében éppen a tűznek köszönhetően az anyag nem korrodálódott lemezesen. A korrózió ugyanúgy kialakult, de a tárgyak alakja ezekben az esetekben jobban megőrződött.

Ki kellett választanom a legmegfelelőbb bontási eljárást. Konzulensemmel, Séd Gáborral, a Magyar Nemzeti Múzeum fõrestaurátorával megállapodtunk, hogy az anyagok típusának, állapotának kérdéses volta miatt vegyszeres kezelést semmiféleképpen sem alkalmazunk. Így a mechanikus tisztítás mellett döntöttünk. A bontás fokozatosan, lépésről-lépésre történt. Az „egymásba kapaszkodó” tárgyakat csak gondos dokumentálás után választottam szét, így mind a restaurátor, mind a régész pontos információt nyert a leletek elhelyezkedésérõl. Abontást nehezítette, hogy az egymás alatt-felett fekvõ leletek között csontok is voltak. Ezeket helyenként levédtem, megelőzve ezzel azt, hogy a csontok eltörjenek. Időnként azonban

döntenem kellett, hogy a régészeti lelet vagy a csont kárára folytassam-e a bontás. A választás az utóbbira esett. A fémek érintkezési felületein a darabok nem csak összeégtek, de össze is korrodálódtak. Emiatt ezeket helyenként csak felületi sérüléssel lehetett szétválasztani. A homokot, a lazább szennyeződéseket szike, bonctű segítségével valamint motoros csiszológéppel távolítottam el.

A bontás eredményeként a következő darabok kerültek elő:
– kisméretű vasfibula (a röntgenfelvétel idejére már leesett a földlabdáról),
– nagyméretû, kötött és gombbal díszített lábú vasfibula,
– kötött és koronggal díszített lábú bronzfibula (a röntgen elõtt nem látszott),
– babos díszű, üreges bronzkarperec
– hornyolt és sima vaskarperec,
– hármas bogyósorral díszített kék üvegkarperec,
– kéttagú, lándzsa alakú vas övkapocs (nem volt egyértelműen azonosítható),
– csüngős vasgomb.

A tárgyak töredékes állapotban kerültek elő. Egyazon tárgy összetartozó darabjai a földlabdán belül egymástól távolabb voltak, és rétegesen egymásra olvadtak. A nagyméretű vasfibula több darabra törött, és a láb vége hiányos volt. A kisméretű vasfibula rugója és tûje hiányzott, de többi része ép volt. A hornyolt vaskarperec, valamint a sima vaskarperec több darabra esett szét. Előkerült egy két részes, lándzsa alakú övkapocs, amelyiknek az akasztós tagja középen meghajlítva/meghajolva került elő, összeillesztéskor jól látszódott ez a deformálódás. Öv díszeként szolgált a csengős vasgomb. Ezeket a tárgyakat részben vas korróziós termékek fedték.

A babos diszű bronzkarperecnek csak egy töredékét tartalmazta a tárgyegyüttes. Ennek vékony lemeze hiányos volt, anyaga porszerű. Felületét szemmel látható zöld, illetve világoszöld, valamint barnásfekete korróziós termék fedte. A kötött és koronggal díszített lábú bronzfibula deformálódott, több darabba tört, a rugó elnyúlt. A korong kettétört, a középen kiálló vasstiften kivált a vaskorrózió, körülötte pedig sötét anyag látszott. Felületét zöld, világoszöld, valamint barnásfekete korróziós termék fedte. A kék üvegkarperec (5. kép) megolvadt, deformálódott, és egy helyen eltört. A felületet szemmel látható meszes karbonátos rárakódás borította.

 

AZ ÜVEGKARKÖTŐ ANYAGVIZSGÁLATA

Az üvegkarkötő esetében célszerűnek láttam egy anyagvizsgálat elvégeztetését, részben az összetétel meghatározására, részben a színezőanyaga azonosítására. Az elektronsugaras mikroanalitikai módszert (EPMA) kisméretű, elsősorban szervetlen eredetű anyagminták elemi összetételének minőségi és mennyiségi vizsgálatára használják. Miután e tárgy esetében csak kismértékű roncsolásról lehetett szó, ezt a módszert választottam. Az elemzéshez az üvegkarkötőből a törésnél vettem mintát.

A mintából a módszer segítségével szenet, nátriumot, magnéziumot, alumíniumot, szilíciumot, klórt, káliumot, kalciumot, titánt, vasat, kobaltot, rezet, cinket és ólmot lehetett kimutatni. Ezt és a mennyiségi vizsgálat eredményét az 1. táblázatban foglaltam össze. Számunkra a táblázat első, hatodik, nyolcadik és kilencedik oszlopának az adatai az érdekesek. Az elsõ oszlop az elem nevét, a hatodik az illetõ elem %-os mennyiségét adja meg. A nyolcadik oszlopban az egyes elemek oxidjainak képletét, míg a kilencedikben a számítógép által ezen oxidokra kiszámolt mennyiségi adatokat találjuk.

 

A mennyiségi vizsgálat eredménye

Amennyiben feltételezzük, hogy az üvegben oxidok formájában találhatók az egyes elemek, a mennyiségi vizsgálat eredménye, hogy a szilícium-dioxid mintegy 80%, a nátrium-oxid mintegy 26%, a kalcium-oxid mintegy 8%, az alumínium-oxid mintegy 2%, a vas-oxid és a magnézium-oxid mintegy 1–1%, a többi elem oxidja pedig 1%-nál kisebb mennyiségben van jelen a mintában.

A vizsgálati eredmények alapján az üveg nátronüvegnek tekinthetõ. Halványkék színét feltehetően a kis mennyiségben hozzákevert kobalt vegyülettõl kapta.

 

TISZTÍTÁS

A vastárgyaknál a fibula rugó részét kivéve mechanikus tisztítást végeztem. Ezeket a leleteket átitattam, ugyanis bontás során tapasztaltam, hogy a tárgyak – üreges voltuk miatt – könnyebben törtek. Ezt követte a kézi csiszolóval történõ tisztítás. A csiszolófejeket a korróziós termékek keménysége és kötõdése függvényében változtattam.

A nagyobb fibula rugórészét vastag korrózió borította, ezért témavezetõm javaslatára „elektromechanikusan” (SÉD 1979. 20.) tisztítottam. A gerjesztett nagy frekvenciájú ultrahang a tárgy felületéhez ütközve fejti ki tisztító hatását. A rugó nem tisztult meg tökéletesen, ezért a folyamatot mechanikus kezeléssel folytattam.

A hornyolt vaskarperec esetében leginkább arra figyeltem, hogy a barázdákat a lehetőség szerint megtisztítsam, így adva vissza a tárgy formáját.

A vasgomb belsõ részében lévő szennyezõdést kellett alaposan kiszednem, hogy a vas stift jól láthatóvá váljon.

A karikás tagú övkapocs lándzsa része üreges. Tisztítás során szembesültem azzal, hogy a vaskarikát keresztülhúzták rajta.

A bronzleletek megtartása gyenge volt. Ezért itt is első lépésben a konzerválást választottam.

Száradás után üvegszálakat tartalmazó ceruzával távolítottam el a korróziós rétegeket, ezt követően gumifejet fogva a csiszológépbe, folytattam a tisztítást.

Az üvegkarperec meszes rárakódását vegyszeresen kezeltem.

 

KONZERVÁSÁL

A passziváláshoz valamennyi vastárgy esetében csersavoldatot használtam, amely a felületi rétegeket tannátokká alakítja. Passziváláskor egy jól tapadó és záró réteg kialakítása a feladat, amelyiknek vékonynak és pórusmentesnek kell lennie. Ez a fémek esetében oxidokból vagy más fémvegyületekéből áll. Kémiailag védi a fémet a korróziótól. Ezután következett a konzerválás, majd a ragasztás.

A bronztárgyak esetében is az elõbbi folyamatot követtem. A fibulánál használtam pillanatragasztót (cianoakrilát), amely vékony hártyaréteget képez a felületen, nyomásra köt, és rövid kötési idővel rendelkezik. Erre azért volt szükség, mert egyes helyeken az érintkezés nem volt tökéletes, de így rövid idõ alatt megragasztotta úgy a tárgyat, hogy utána a stabilizálás érdekében a kiegészítést el tudtam végezni. A fibula korong részét japán papírral erõsítettem meg.

Az üvegkarperec átitatását ecseteléssel végeztem. Száradás után a tárgyat pontosan összeillesztettem, majd hozzákezdtem a ragasztáshoz, melyhez kétkomponensû epoxi alapú anyagot használtam. Jó tulajdonsága, hogy kis viszkozitásából adódóan bekeverés után is képes behatolni az összeillesztett törésfelületek közé. Zsugorodása 1%, víztiszta, átlátszó, viszonylag öregedésálló, és törésmutatója közel azonos az üvegével. Afelesleges ragasztóanyagot lehántoltam, majd a ragasztás környékén újra levédtem a tárgyat az eddig használt konzerválószerrel.

 

RESTAURÁLÁS

A tárgyak kiegészítéséhez, megerõsítéséhez mindvégig polimetakrilátot használtam. Ez kétkomponensű, erõsen töltött, sárga színû anyag, amely kiválóan megmunkálható és színezhető. Ez utóbbihoz a vas- és a bronztárgy színének megfelelő földfestéket használtam.

A nagy méretű vasfibula ragasztási pontjainál végeztem minimális kiegészítést, de valójában ez csak a megerõsítést szolgálta. A rugó formáját alulról is próbáltam kibontani, de ez az anyag összeolvadása és a korrózióréteg miatt nem sikerült, így a kibontott részt egy kicsit vissza kellett tölteni a tárgy stabilitása érdekében. Ebben az esetben a régésszel konzultáltam. A két vas övkapocs esetében, valamint a csüngõnél is csak megerõsítésre szolgáló kiegészítés történt. A hornyolt vaskarperecnél volt szükség nagyobb kiegészítésre. A bronzkarperec sarkánál biztonsági okokból végeztem pótlást témavezetőm javaslatára. Itt ugyanis a lemez könnyen beakadva letörhetett volna.

A bronzfibula volt a leginkább deformálódva. Ennél a törési pontok nem illeszkedtek tökéletesen, ezért minimális kiegészítésre volt szükség, amely megerősítésként szolgált.

A kiegészítéseket esztétikai szempontból retusáltam. Különféle színű földfestékeket és konzerválószert használva igyekeztem elérni a megfelelő hatást.

 

Dankóné Németh Erika

Irodalom:
CRONYN 1996.
Janey M. Cronyn: Régészeti leletek konzerválásának alapjai. Szerk. Tímárné Balázsy Ágnes.
Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 1996.
SÉD 1979.
Séd Gábor: Régészeti eredetû fémtárgyak tisztítása, konzerválása. Összeállította Séd Gábor.
Múzeumi Restaurátor és Módszertani Központ, Budapest 1979.