Múzeumi órák

A múzeumi órák célja: hogy a múzeumot megszerettessük a gyermekekkel, megtanítsuk őket megfelelő módon használni annak titokzatosan sajátos eszközeit érdeklődésük, kiapadhatatlan kíváncsiságuk kielégítésére, tudásuk gyarapítására.

Az órák vetítéssel, játékos feladatokkal egybekötött érdekes előadások, eredeti tárgy vagy tárgymásolattal, mímes, szituációs- és szerepjátékkal, a téma feldolgozásától függően. A múzeumi órákat korosztályi megjelöléssel ajánljuk, de természetesen ettől eltérően más korosztály számára is „testre szabjuk”.


 

Helyszíneljünk! Nyomozzunk a múlt titkai után.

Ismerkedés a régészet világával, hogyan dolgoznak, milyen helyszíneken kutatnak a régészek és munkatársaik. A föld felszínétől indulva merülünk a mélybe és betekintünk a búvárrégészet titkaiba is. Megvizsgáljuk, milyen eszközöket használnak, valamint milyen nyomok segítenek a múlt mozaikjának kirakásában. Választ keresünk arra a kérdésre is, hogy mennyi a mítosz és a valóság a régészek munkájával kapcsolatosan, mennyiben igaz a kalandfilmekben látott világ? 
Eredeti leletek megtekintése, kézbevétele színesíti az előadást. 

Ajánlott korosztály: 5-8. osztály
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret

 

Túlélőtúra az őskőkori ember világában.

Bepillantás és időutazás az ősember mindennapjaiba. Keressük a választ arra, hogyan és meddig éltek, milyen volt a körülöttük lévő környezet és élővilág, miben hittek, milyen harcokat kellett vívni a mindennapi életért. Bújjunk az ősember bőrébe és éljük át, hogyan vadásztak, gyűjtögettek, kerestek menedéket, építettek hajlékot, hogyan öltözködtek és használták szerszámaikat. Megvizsgáljuk mennyi és milyen a hasonlóság az ősember és a csimpánz külső- és belső jegyei közt. Virtuálisan bebarangoljuk az őskőkori emberhez köthető Magyarországon található lelőhelyeket. 

Ajánlott korosztály: 5. osztály
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret

 

Üljünk le Mátyás király asztalához, Te mit kóstolnál meg?

A reneszánsz világa sok újdonságot hozott, többek között a magyar gasztronómia világát is megreformálta. Az új ízek, zöldségek, gyümölcsök és a sok finomság elkészítési módja kinek köszönhető, Mátyás királynak vagy feleségének Beatrix királynőnek? Erre is választ kapunk, miközben bepillantást nyerünk a királyi udvarba és a reneszánsz kultúrába.
Természetesen a szegények asztalához is leülünk. Látogatást teszünk a budai vásári forgatagban, vajon miben volt más, mint a mostani vásárok? 

Ajánlott korosztály: 6-8. osztály
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, honismeret

 

Tengerre fel és kezdődjön az újkor!

Vizes kalandokban lehet részünk a nagy földrajzi felfedezések korában. Milyen hajókkal és felszereléssel, mekkora legénységgel és merre hajóztak a nagy felfedezők? Új, az európaiak számára idegen kultúrák kerültek fel a térképre. Betekintést nyerünk az azték és inka kultúrák izgalmas világába. Vajon hogy alakult a hódítók és a bennszülöttek kapcsolata? Mennyit ért és milyen áldozatokat követelt az arany és a titokzatos fűszerek? 
Az egyik leghíresebb felfedező Kolumbusz Kristóf volt, de vajon értékelték a nagy felfedezését? Gazdagon vagy szegényen halt meg, és hol található ma a szobra? Hajózzunk el a válaszokért. 

Ajánlott korosztály: 6-8. osztály
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz

 

Nyissuk ki együtt Szabolcs-Szatmár–Bereg megye kincses ládáját

Virtuális történelmi, kulturális és gasztronómiai kalandozás a megye értékei között. Lássunk csodákat ebben az értékekben gazdag megyében. Kapcsoljuk be az öveket, és száguldozzunk többek között a nagyari Petőfi fától a szabolcsi földváron keresztül a tákosi zsindelytetős református templomon át a szilvalekvárig. Ismerkedhetünk nagyléptékben a főbb látnivalókkal és érdekességekkel vagy kiválasztunk közösen egy vagy két tájegységet, mellyel részletesebb betekintést nyerhetünk az értékek tárházába. Fűszerezhetjük az előadást játékkal is, melyhez csapatokat kell alakítani. És hogy mi a játék? Legyen meglepetés.

Ajánlott korosztály: 5-8. osztály
Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, honismeret